A tartalomgyártás neked is egy igazi mumus?
Ha Te a TOFU szót elsősorban ételre vonatkoztatva és nem a vásárlóiddal kapcsolatban használod, akkor jó helyen jársz.
Eddig kitartottál, hogy nem szállsz fel a Digitániába tartó vonatra? Csak azért se. Hiszen a SEO neked inkább egy Z generációs szitokszó, mintsem egy hosszú távú stratégia volt a tartalommarketingben… De mégis jó lenne tudni mi mit jelent, mi ez a sok „marketinges hablaty”?
Akár egyszemélyes vállalkozó vagy kevés marketingtudással, akár cégvezető aki szerette volna megúszni, hogy be kelljen vonódnia a marketingbe és a közösségi média rejtelmeibe, érdemes lesz továbbolvasnod.
Ez a cikk segít, ha:
- Nem tudod pontosan mi micsoda, mi mit jelent a tartalomgyártás területén belül
- Kevésbé figyeltél oda eddig a tudatos, online jelenlétedre
- Nem vonz különösebben a közösségi média, nem voltál jelen vagy nem kommunikáltál rendszeresen rajta
- Fogalmad sincs hol és mit kellene csinálnod, hova milyen tartalmat kellene kitenned
- Túl sok a platform, túl sok a tartalomtípus és nem tudod neked mit lenne érdemes használni
- Van ugyan digitális jelenléted, de nem érzed eredményesnek a kommunikációdat, mert csak adhoc jelleggel posztolgattál
Remélem, hogy a cikk elolvasása után már átlátod, hogy miért fontos minőségi tartalmat gyártanod, mik az alapjai, hol, milyen formában és miért érdemes ezeket felhasználni.
A cikk végére el tudod dönteni, hogy Te magad szeretnéd-e felvenni a kesztyűt, megcsinálni a tartalmaidat, vagy keresel inkább egy megfelelő szakembert, és hatékonyan kiszervezed neki a munkát.
Miért fontos a tartalomgyártás?
Mielőtt tartalomgyártásba kezdesz íme egy rövid kitekintés, hogy miért ennyire fontos ez a téma.
A reklámpiac átalakult
A fogyasztókért folytatott harc színtere és mikéntje átalakult a web 2.0 megjelenésével. Ma már nem jelentőségteljes platform a tévé és nem a leghatékonyabb eszköz a milliókért forgatott reklám. Tartalmakat készíthetünk a klasszikus, offline marketingeszközökre is, azonban jelen esetben a digitális platformokra szánt tartalmakról és azok fajtáiról lesz szó.
Az okos eszközök, az internet, a közösségi média teljesen átformálta a médiafogyasztási szokásokat és az emberek látszólag sokkal tudatosabb tartalomfogyasztók lettek. Megválogatják, hogy kiket és mit néznek, kinek a véleményére adnak, miközben pedig a social média platformok és a keresőmotorok algoritmusai jobban kiismerik őket, mint ők saját magukat. Így hiszi sok fogyasztó, hogy ők tudatosak, ők irányítanak, pedig nem.
Emlékszem, egyszer régebben zenehallgatás közben fogalmazódott meg bennem a felismerés: „A Spotify jobban ismer, mint a legjobb barátom”, hiszen csak olyan zenéket rakott be a „neked való” mixébe, amiket addig sose hallottam, de szinte extázisba hoztak egytől egyig.
Hát így működünk mi tartalomfogyasztók, így működik a web 2.0, a rajta keresztül áradó tartalom és az azt közvetítő platformok algoritmusai.
Érdemes ezt az összefüggést átlátni és kihasználni a tartalomban rejlő magas potenciált, mint a reklám, a marketing új, kevésbé direkt formáját.
A leghatékonyabb ügyfélszerző stratégia a minőségi tartalom
Újabban a csapból is az folyik, hogy a márkaépítés és az ügyfélszerzés leghatásosabb eszköze a minőségi, értékteremtő tartalomgyártás. Érthető, hiszen a médiafogyasztási szokások teljesen átalakultak.
Lehet, hogy eddig nagyszerűen működött a céged anélkül, hogy különösebb energiát fordítottál volna az online marketingre, a marketingstratégiád kidolgozására, azon belül pedig a tartalomgyártásra. Nem volt fontos, hiszen jöttek ajánlás útján az ügyfelek, a megrendelések, mindig volt a maximum kapacitásaidat kimerítő megkeresés. Mindehhez bőven elég volt pár statikus poszt az instagram vagy facebook oldaladra.
Ma már azonban más szelek fújnak és igaz a mondás: Fontos a minőségi tartalom, a social media jelenlét, ami organikus elérést biztosít számodra.
Hiába vagy a szakterületed egyik legjobbja, ha nincs jól felépített online jelenléted, egy idő után sorra fognak elhúzni melletted az egyébként kevésbé hozzáértő versenytársaid. Lehetsz egyedi, lehetsz a legképzettebb, ha a madár se látott, egy idő után el fognak fogyni az új ügyfelek és még csak érdeklődőid sem lesznek.
Fel kell tehát építeni a céged online jelenlétét, ehhez pedig a tartalommarketing, a rendszeres digitális tartalomgyártás a legmegfelelőbb eszköz.
A tartalomgyártás előfeltétele
Semmit se csinálj, ha még nem tudod, nem tisztáztad le magadban a következő alap dolgokat. A random, stratégia nélküli posztolgatás, tartalomkészítés csak az idődet és a pénzedet fogja rabolni.
Munkám során rengeteg olyan kétségbeesett ügyfél keres meg, akinek fogalma sincs róla mit szeretne, hogyan készíthetne minőségi tartalmat vagy bízhatná ezt másra hatékonyan.
Hallotta, hogy fontos a tartalommarketing, kell a blog, az online jelenlét, a folyamatos, rendszeres posztolgatás, az értékes, informatív videós tartalmak. Hallotta azt is, hogy mennyi platform van, de nem ért hozzájuk, így még azt sem tudja, hogy hova fogja kitenni az elkészült tartalmat, de kell neki több is.
Ezekben az esetekben szívesen adok tanácsot, de ha Te is hasonló cipőben jársz, akkor ahhoz, hogy eredményesen dolgozzunk együtt, első lépésként vissza kell térjünk a márkád alapköveihez, a céljaidhoz és a stratégiai alapokhoz.
Marketingstratégia és tartalommarketing terv készítése
Marketingstratégia
Tartalmat azért készítesz, mert hosszútávú célod van vele, amit a marketingstratégiád tartalmaz. A tartalomstratégia a tartalommarketing céljának megvalósításához szükséges cselekvéseket, taktikai tennivalókat tartalmazza. Ezt a lépést azért sem szabad kihagynod, mert ha nem is Te készíted a tartalmakat, akkor a kiszervezéshez mindenképp szükséged lesz rá.
Marketingstratégiai tervezés lépésről lépésre:
- Piaci helyzet, versenytársak elemzése
- Branding és pozícionálás
- Üzleti, marketing és kampányszintű célok meghatározása
- Célcsoport, ideális ügyfél alapos ismerete – minden tartalmad, kommunikációd alapja kell legyen
- Szolgáltatás és termékportfólió – milyen terméket/szolgáltatást, mennyiért, milyen csomagban kínálsz
- Éves tervek szezonalitásokkal – miket kínálsz folyamatosan és miket csak kampányszerűen?
- Platformok és csatornák kijelölése a kommunikációs céljaidhoz illeszkedve. Honnan lesznek ügyfeleid, milyen módon – fizetett hirdetésből/együttműködésből, saját csatornákon keresztül, vagy külső forrásból, pl. ajánlás útján?
- A teljes vásárlói út lefedését támogató taktikai lépések
- Eredmények mérése, analitika, felülvizsgálat
- Költségvetés – idő, pénz
Tartalommarketing
A tartalommarketing a marketingstratégiádra épül, annak egy része, ami a marketingtervben megfogalmazott célok megvalósítását segíti.
A tartalom tervezésének, létrehozásának, terjesztésének, megosztásának, közzétételének folyamata, olyan csatornákon keresztül, mint a közösségi média, weboldalak, blogok, podcastek, alkalmazások, nyomtatott kiadványok, rendezvények, stb.
A tartalommarketing célja a tartalomstratégiában meghatározott kommunikációs célok alapján lehet az, hogy elérje a célközönségét, növelje a márka ismertségét, értékesítést támogasson, vagy elkötelezettséget, lojalitást építsen, Hosszútávú folyamat, az azonnali vásárlást generáló hirdetések inverze.
A tartalommarketing segítségével könnyen bizalmat építhetsz, kapcsolatot teremthetsz a célcsoportoddal, a vásárlóid zömét organikus látogatók fogják eredményezni.
Tervezés során hasznos lehet egy tartalomnaptár, ahova pontosan beidőzíted, hogy a stratégiával összhangban mit mikorra kell elkészíteni, hol, mikor kell publikálni.
A tartalomgyártás alapfogalmai
A tartalom fogalma, típusai, fajtái
Tartalomnak nevezünk minden olyan információt, amely egy médiumon/platformon keresztül értéket, információt közvetít a célcsoportod számára.
A tartalom típusai – kommunikációs céljaik alapján
A tartalomgyártás célját tekintve lehet:
- üzleti vagy hobbi szintű kategóriákról beszélni. Nem mindegy, hogy valamit a tartalmaink közvetítésével el akarunk-e érni vagy pusztán kedvtelésből készítünk tartalmakat mindenféle különösebb cél nélkül.
A tartalomgyártás fő célja, hogy a célcsoport számára:
- értéket közvetítsen,
- hasson a nézőre/olvasóra,
- váltson ki belőle érzéseket, szórakoztassa és/vagy informálja,
- edukálja őt valamilyen számára releváns témával kapcsolatban.
Közvetett célja lehet persze az ügyfélszerzés, értékesítés, attól függően, hogy a tartalomgyártás mennyire egy tudatosan felépített marketingstratégia része, vagy inkább csak egy önkifejezésre használt eszköz.
Ha egy következetesen megalkotott tartalomstratégia áll mögötte, akkor a tartalomgyártásnál figyelembe kell venni, hogy a vásárlói út mely szakaszán tart az ügyfél.
A tartalom típusai a vásárlói tölcsér függvényében
Optimális esetben a tartalmaid széleskörű ismertetésével első körben eléred azt, hogy hallanak rólad, bekerülsz a köztudatba, ismertséget szerzel, sok potenciális ügyfeled elkezd követni.
A következő szakaszban bizalmat kell építened és meg kell szerettetni magadat velük. Ezt követően tudsz csak eladni bármit is.
A folyamat végén hasznos dolog ha lojalitást építesz ki és visszatérő, elégedett vásárlóid lesznek. A fogyasztót tehát így tudod terelni a vásárlói úton a tartalomgyártással közvetetten. Ezen célok mentén kell tehát kommunikálnod és tartalmat gyártanod.
Erre a folyamatra a marketing szakma kitalált 3 csúnya szitokszót. Ezek pedig a következők: TOFU, MOFU, BOFU.
Ezek a lépcsőfokok tulajdonképpen azt mutatják meg, hogy a képzeletbeli vásárlói tölcsér adott szakaszán mit érdemes tenned, kommunikálnod.
Nézzük, hogy melyik mit jelent és milyen tartalmakat érdemes az egyes szakaszokban használni?
- TOFU – a legszélesebb potenciális vásárlói réteg, akik még nem ismernek, de valamiért találkoztak a tartalmaddal. Még nem köteleződtek el, nem szavazták meg neked a bizalmat, nem állnak készen a vásárlásra, de felkeltetted az érdeklődésüket. Nekik szóló tartalmak:
- blog, rendszeresen frissülő tartalommal
- közösségi média posztok – tippekkel, tanácsokkal, informatív, edukatív, inspiráló, szórakoztató tartalommal
- vendégcikkek, influencer együttműködések
- MOFU – a vásárlásra ösztönzés még ebben a szakaszban is tabu. Bizalmat kell építs, teremts minél több értéket számukra és mutass magadból minél többet.
- ingyenes, letölthető anyagok
- webináriumok, workshopok, kulisszatitok videók – minden, amin keresztül megismerhetnek, megszerethetnek az emberek
- infografikák, cikkek, esettanulmányok – minden amin keresztül értéket tudsz adni
- BOFU – na itt kell rástartolni az értékesítésre és olyan dolgokat kommunikálni, amik a vásárlást ösztönzik. Győzd meg a tölcséredben maradt embereket arról, hogy Téged válasszanak! Ehhez a megfelelő eszközök:
- ajánlatok, kuponok, kedvezmények
- nevezetes napon akciók, bevezető/kivezető árak
- ingyenes konzultáció lehetősége
- kétségek kezelése, vásárlói visszajelzések posztolása
- LOJALITÁS – zárásképp ne feledkezz meg azokról, akik már vásároltak tőled. Nekik pl. hűségprogramokkal, extra kedvezményekkel kedveskedhetsz.
A tartalom típusai – megjelenési formájuk alapján
Milyen típusú tartalmak léteznek? A teljesség igénye nélkül egy lista a leggyakrabban előforduló tartalmakról megjelenési formáik szerint. Érdemes itt is szem előtt tartanod a potenciális vásárlóid, ügyfeleid preferenciáit. Ők milyen minőségi tartalmat fogyasztanak szívesen? Olvasnak, videókat néznek? Hol vannak jelen, milyen platformokon és azon a platformon milyen tartalom formátumok érhetők el?
- Szöveges tartalmak előállítása, szerkesztése. Fajtái lehetnek az online cikkek, posztok, marketing- és promóciós anyagok, e-mailek, hírlevelek, weboldalak, landing-, sales oldalak, blogok szövegei.
- Vizuális és audiovizuális tartalmak előállítása, szerkesztése. Fajtái lehetnek a fotók, videók, grafikai anyagok.
- Hangalapú tartalmak. Fajtái: zenék, podcastek. Újabban nagy népszerűségnek örvendenek a különböző podcast csatornák, mivel ezek kiegészítő tevékenységként funkcionálnak az emberek mindennapjaiban, legyen szó ingázás közbeni beszélgetős műsor hallgatásáról, vagy sportolás közbeni zenehallgatásról. A podcast egy sokoldalú eszköz a történetmeséléshez, a tudásmegosztáshoz. Egyre népszerűbb a videós változata is, amit rögtön több platformra is fel tudsz használni (YouTube, Spotify, stb.)
A tartalom típusai – témájuk alapján
Lehet tematizált a tartalom, vagy célcsoport specifikus, és gyakran mindkettő egyszerre. Előbbi esetben a legtöbb tartalom meghatározott témá(k) köré összpontosul és követői akik érdeklődnek az adott téma iránt. Utóbbi esetben pedig mindenféle témát érinthet, ami az adott célcsoport érdeklődési körébe beleesik. A leghatásosabb, ha vegyítjük a kettőt, vagyis meghatározzuk a főbb témát és az ezt kedvelők körét, ideális fogyasztóját annak minden ismérvével együtt.
A tartalomgyártó
Kicsoda a tartalomkészítő és mit csinál?
A tartalomkészítő, tartalomgyártó vagy angolul content creator az a személy, aki magát a tartalmat elkészíti valamilyen edukatív, informatív, szórakoztató vagy hangulatkeltési célból általában valamilyen digitális platformhoz.
Nem kell, hogy ez a személy influencer legyen, nagy követőbázissal. Sajnos még sokszor a tartalomkészítőket azzal azonosítják, hogy ők biztos valamilyen celeb véleményvezérek, pedig ez nem igaz.
Az influencer kifejezést a tartalomkészítők egy csoportjára használjuk, akik erős énmárkát építettek fel a digitális térben. Ezt vagy már egy adott területen megszerzett népszerűségükre, hírnevükre alapozták (pl. hírességek, sportolók), vagy eleve a közösségi médiát használva építették fel magukat saját szaktudásukra épülő, vagy meghatározott tematikát követő tartalomgyártás segítségével. Így vagy úgy, de nagy követőbázissal rendelkeznek és ezáltal tömegeket tudnak megmozgatni, befolyásolni. Döntéseik, választásaik követendő példaként jelennek meg, az általuk használt saját vagy promótált termékek, szolgáltatások így sok emberhez elérve növelik a bemutatott márka népszerűségét. Adják az arcukat különböző szponzorok termékeihez, szolgáltatásaihoz, hogy ezzel befolyásolják a követőik vásárlási szándékait, hatással legyenek a fogyasztókra. Ez az influencer marketing alapja.
Nem minden tartalomkészítő influencer
A tartalomgyártó elkészíti a tartalmat és azt publikálja valamilyen digitális platformon. Tartalomkészítő nem csak influencer lehet. Lehet bárki, aki kreatív szöveges, vizuális, audiovizuális, vagy audio tartalmat hoz létre a célközönsége számára. Ők tehát lehetnek zenészek, fotósok, szövegírók, grafikusok, videósok, anélkül, hogy különösebb saját online jelenléttel, követőtáborral rendelkeznének. Lehet, hogy saját, online énmárkájukat építik a tartalmaikkal, de lehet, hogy csak cégek számára készítik azt projekt alapon vállalkozóként, vagy belsős munkatársként. Persze gyakran előfordul, hogy valaki rendelkezik saját, erős, online jelenléttel és emellett céges megrendelésekre is készít tartalmakat.
A tartalommarketinges is tartalomkészítő?
Sok kis cég vagy vállalkozó számára a legoptimálisabb egy mindenhez értő szakember, aki menedzseli és le is gyártja a tartalmakat. Ők általában megelégszenek az egyszerűbb, telefonnal felvett anyagokkal, amiket CapCut-ban vágnak, a grafikákat pedig Canvában készítik. Kevésbé a tartalom minősége számít, inkább a rendszeres social media jelenlét és a fogyasztók elérése.
Professzionális működés esetén, és ha a cég megteheti, szerintem jobb különválasztani ezt a két tevékenységi kört.
Ebben az esetben a tartalommarketinges rendelkezik rálátással a tartalom elkészítésének minden területére. Tud stratégiát alkotni, felügyeli a közösségi médiákon zajló tartalommal kapcsolatos kommunikációt, kezeli a fiókokat, legyártatja a tartalmakat, ismeri, tudja, hogy melyiknek milyen kivitelezési időigénye van. Legfőbb feladata, hogy a tartalomgyártási folyamatokat menedzselje, a stratégiai tervezéstől, a tartalom terjesztésén át a tartalom elemzéséig, optimalizálásáig.
A tartalomgyártó szorosan együttműködik a tartalommarketingessel és kivitelezi a lehető legjobb minőségben a marketingstratégiához illeszkedő tartalmak gyártását. Ért a különböző tartalmak gyártásához és azt marketing szemlélettel teszi.
Előfordulhat, hogy egy tartalommarketinges több tartalomkészítővel is együtt dolgozik, akik külön-külön szakterületekre specializálódtak, de nem ritka, hogy maga a tartalommarketinges a tartalomgyártó is egyben. Ez fordítva is igaz. Egy tartalomgyártó vagy „content creator” lehet az a személy, aki a marketing folyamatokat is ellátja.
A kérdés csak az, hogy melyik területet milyen minőségben és színvonalon szeretnénk ellátni.
A vásárlók, mint tartalomkészítők
Újabb szitokszó: UGC, User Generated Content. Bizony, a közösségi médiának köszönhetően a tapasztalatok, vélemények pillanatok alatt megoszthatóak és a legtöbb potenciális vásárló ezek alapján dönt. Érdemes tehát a korábbi ügyfelek, vásárlók véleményét folyamatosan gyűjteni és publikálni. Legjobb, ha ők maguk készítenek tartalmat a termékedről, szolgáltatásodról. Olyan ez mint egy online ajánlás.
Céges tartalomgyártás, céges tartalomkészítés
Céges tartalomgyártás esetén, a tartalomkészítő szakember a cég/márka céljait figyelembe véve, a márka célközönségének megfelelő tartalmakat készít. Megbízhat a cég egy ismert influencert, micro influencert aki rezonál a márka értékeivel és átfedésben vannak célcsoportjaik. Felkérhet egy cég projekt alapon dolgozó vállalkozókat, vagy alkalmazhat saját tartalomkészítő munkatársat is az adott tartalmak elkészítésére. Mindegy, hogy az egy szöveges tartalom, pl. hírlevél, egy videó, egy fotósorozat, egy social media poszt, egy infografika, egy brossúra, a lényeg, hogy a márka üzenete eljusson a megfelelő formátumban, a megfelelő platformok segítségével a megfelelő emberekhez. A cégekre specializált digitális tartalomkészítő vagy tartalommenedzser ebben segíti az őt megbízó vagy alkalmazó ügyfelét.
Nagyobb cégek esetében különbséget kell tenni, hogy belső vagy külső kommunikációt támogató tartalmakat kell-e készíteni, mivel eltérő a célcsoport. Külső kommunikációs és tartalomgyártási feladatok ellátására általában ügynökségeket szoktak megbízni, míg egyre elterjedtebb, hogy saját erőforrásból oldják meg főleg a belső kommunikációs feladatok ellátását egy erre dedikált kolléga vagy tartalomkészítő csapat személyében.
Ki gyártsa a tartalmat?
Végigvettük a tartalomgyártás főbb alapfogalmait, és a célok meghatározásához szükséges tisztázandó kérdéseket. Mostanra tudod, hogy mit szeretnél. De ki fogja megcsinálni? Ki lesz a „végrehajtó” aki el is készíti neked a minőségi tartalmakat, amik magas organikus forgalmat fognak neked generálni?
Minőségi tartalom – Csináld magad!
Ha Te magad szeretnéd végezni a tartalomgyártási feladatokat, akkor sok új készséget el kell sajátítanod, be kell gyakorolnod. Időt, energiát kell a tanulásba invesztálnod, eszközparkot kell kiépítened attól függően, hogy milyen tartalmakat és milyen minőségben szeretnél előállítani.
Vegyük sorra azokat a területeket amikhez értened kell!
Marketing és közösségi média ismeretek
- A tartalommarketing előfeltétele, hogy érts a marketinghez és legyen egy stratégiád. Ha ezek hiányoznak, nincs értelme kommunikálnod.
- Fontos a rendszeresség, a következetesség, és a platformok naprakész ismerete. Erős social média és online marketing tudásra lesz tehát szükséged.
- A tartalmat nem csak megtervezni és elkészíteni kell, hanem gondoskodni is kell róla. Minél több emberhez el kell juttatni, figyelni, mérni kell, hogy mennyire volt hatékony az adott tartalomtípus a célközönséged számára.
- Ha nincs affinitásod, vagy kapacitásod ezzel foglalkozni, érdemes egy jól képzett szakemberre bízni a feladatot, aki stratégiát alkot, ötleteket gyárt és a teljes tartalomgyártási folyamatot egy kézben tartja.
Weboldal
- A tartalommarketing bázisállomása egy strukturált, igényes, informatív, felhasználóbarát weboldal. Ennek felépítését és karbantartását kiszervezheted, de akár Te magad is megcsinálhatod, ha van hozzá türelmed.
- Sajnos ma már nem elég, hogy legyen egy facebook vagy instagram fiókod. Egy-egy leállás, fióktiltás, vagy feltörés, és oda minden addigi munkád. Arról nem is beszélve, hogy ki vagy szolgáltatva a közösségi oldalak algoritmusainak. Lehet, hogy ma még eléred a fogyasztóidat, de holnap már nem. Ne legyél rájuk utalva!
- A weboldalad készítéséhez szükséged lesz némi technikai affinitásra és szépérzékre. Kell majd egy tárhely, egy domain cím, egy oldalépítő sablon és igény szerint további telepíthető bővítmények amik a weboldalad funkcionalitását segítik.
Keresőoptimalizálás, azaz SEO (search engine optimization) ismeretek
- A SEO tudás abban segít, hogy a weboldalad a keresőmotorok, mint pl. a google találati listáján előkelő helyen szerepelhessen. Mindez fizetett hirdetések nélküli organikus forgalmat tereljen a weboldaladra.
- Az On-page SEO tudás segítségével olyan formailag és tartalmilag helyes blogcikkeket és weboldal szövegezést tudsz írni, amiket a google a szövegben elhelyezett kulcsszavak, képek, tördelés, és a szövegben elhelyezett linkek alapján szeretni fog, ezért előrébb sorol.
- Az Off-page SEO alapja, hogy más weboldalak a Te weboldaladra mutatnak, de ennek is megvannak a kritériumai, hogy miket szeret a google.
- A technikai SEO beállítások a weboldalad technikai részére vonatkoznak.
Szövegírás
- A weboldalad, blogcikkeid SEO szempontjai mellett jó ha ismered a szövegírás egyéb fortélyait és kombinálod a keresőoptimalizálással.
- Nem elég az, ha a google szerint minőségi a tartalom, ha egyébként sem a tartalma, sem a hangneme, sem az átláthatósága nem felel meg az olvasóid elvárásainak.
- Mindig legyen előtted a célcsoportod egy olvasója, akihez írod a szövegeket. Az Ő vágyaira, félelmeire adj választ, az Ő hangnemén.
- Muszáj lesz tehát a kiváló íráskészségedhez kreatív, marketing szövegírást is tanulnod, hogy szeressék az olvasók, ne csak a SEO
Vizuális tartalomgyártás
- Fotózás. Meg kell tanulnod komponálni, eszközöket használni és képeket utómunkázni. Most már számos AI eszköz is a segítségedre tud lenni, így fotókat generálhatsz is.
- Grafika. Nagyon fontos, hogy ütős, a célcsoportodra rezonáló grafikai anyagokat készíts. Legyen minden vizuális megnyilvánulásod az arculatodhoz illeszkedő, egységes, hogy már ez alapján be tudjanak azonosítani. Akár profi szinten pl. Adobe programokkal, akár egyszerűbb Canva design-nal készíted a grafikákat, tisztában kell lenned a színekkel, formákkal, tipológiával, a kép és szöveg összhangjának jelentőségével.
Audiovizuális tartalomgyártás, videó marketing
- A videók kiemelt szerepe ma már tagadhatatlan a tartalomgyártásban.
- Több tudást és eszközt igényel, mint a statikus, vizuális tartalomkészítés.
- Legalább alapszintű operatőri, vágói ismeretekre lesz szükséged, ha magad akarod a videóidat elkészíteni. Emellett jó, ha vannak a megvalósítás előtt ötleteid, el tudod tervezni, hogy mit/hogyan/mikor/miután/mivel fogsz felvenni.
- Emellett értened kell a különböző eszközökhöz, az utómunkához szükséges szoftverekhez, a képhez, hanghoz egyaránt, valamint a közösségi médiaplatformok technikai követelményeihez is (hova, milyen formátumban, milyen hosszal lehet feltölteni valamit).
- Nagyon sokrétű, időigényes munkáról van szó, de a leginkább felkapott tartalomtípus mostanában
Podcast tartalomgyártás
- Szakértői énmárkaépítéshez érdemes lesz belevágnod a podcast készítésbe!
- Míg egy videós tartalomgyártás során minél kevesebb idő alatt kell átadnod minél több értéket, úgy a podcast esetében nincs erre időkorlát. Az emberek jellemzően kiegészítő cselekvésképp hallgatnak beszélgetős műsorokat, pl. utazás, főzés közben.
- A podcast szolgáltatásokon való jelenléteddel növeled annak esélyét, hogy minél több emberhez eljuss és az így készült tartalmak kiváló alapot adnak a további tartalomgyártáshoz. Egy szakértői podcastben elhangzottak tovább adaptálhatók blogbejegyzésekké, azokból pedig rövid videós tartalmak, közösségi média posztok készíthetők.
Elég hosszú a lista, hogy mi mindenhez kell értened, ha a vállalkozásod tartalommenedzsmentjét te magad szeretnéd ellátni.
Nem lehetetlen egy kézben tartani a dolgokat, de biztos, hogy a hatékonyság, minőség vagy rendszeresség rovására fog menni.
Az is valószínű, hogy nem minden típusú tartalomhoz fogsz egyformán érteni. Lehet, hogy kiváló az íráskészséged, vezetsz blogot, még a SEO-hoz is értesz, de még sosem videóztál. Se tudásod, se eszközöd, se stratégiád nincs rá, pedig a videó marketing egy külön műfaj. Ebben tehát valakinek a segítségét kell kérned, vagy meg kell tanulnod ennek csínyját-bínyját.
Minőségi tartalom – Szervezd ki!
Ha kiszervezed a tartalomgyártást, vagy csak egy részét, akkor hatalmas segítségedre lesz, ha már a korábbi tartalomstratégiai pontokat átgondoltad.
Rendelkezésre állnak a vállalkozásoddal kapcsolatos információk, célok, stratégia és egy pontos brieffel tudod megkeresni az adott tartalomra szakosodott tartalomgyártó szakember(eke)t. Ebben az esetben is több lehetőség közül is választhatsz.
Ügynökségek
- Lehetőséged van ügynökségre bízni, akik erre specializálódtak. Többféle tartalomtípust is elő tudnak állítani, egy kézben, egy helyen tudják tartani a teljes tartalomgyártási folyamatot, viszont nagyobb budget-tel is kell számolnod ebben az esetben.
- Azt se feledd, hogy egy ügynökség mindig több ügyféllel dolgozik együtt, ami szoros szervezéssel valósítható meg, tehát lehet, hogy többször kell majd időben is rugalmasnak lenned a határidőkkel mert több kézen is átmennek az információk.
Szabadúszók
- Lehetőséged van külön-külön szabadúszó szakembereket megbíznod az egyes tartalomgyártási feladataid elvégzésére.
- Ők jellemzően egyszemélyes hadseregként funkcionálnak és a tartalomgyártás egyes területeihez, vagy több részéhez is értenek egyszerre.
- Rugalmasan tudod kialakítani azok körét akikkel együtt szeretnél dolgozni, amire egy ügynökségnél kevésbé van lehetőséged, ott adott egy csapat akit neked dedikálnak.
- Tudsz váltogatni közöttük, pl. ha valakinek nincs kapacitása tudsz helyette egy másik szakembert keríteni, illetve az árazási kérdésekkel kapcsolatban is nagyobb tered van.
Tartalommarketinges, tartalomgyártó
- Lehet két külön szakember, de lehetnek teljes átfedésben a feladataikat tekintve, ahogy egy korábbi bekezdésben ezt részleteztem.
- Természetesen egy tartalommarketinges, vagy tartalomgyártó is lehet szabadúszó, vagy dolgozhat ügynökségnél, mégis külön kategóriába tettem. Ennek oka, hogy lehet neked már maga a tartalomgyártási feladatok átgondolása és kiszervezése is nyűgnek számít.
- Ha az számodra, akkor keress egy tartalommenedzsert, aki egy kézben tartja a folyamatot, egyezteti veled az általa elképzelt stratégiát, ötleteket, és szükség esetén felveszi a kapcsolatot további külsős szakemberekkel, ha a feladat jellege úgy kívánja meg.
- Ha tartalommarketingest bízol meg, akkor Ő valószínűleg magát a stratégiát is kitalálja, megalkotja helyetted, elemzi és optimalizálja a tartalmakat, de egy videós vagy fotós tartalomgyártónak ez nem feltétlen tartozik a kompetenciái közé.
- Számolnod kell azzal, hogy egy tartalomgyártó vagy tartalommarketinges határai is végesek. Ha felvettél valakit a közösségi média oldalaid kezelésére, azok tartalommal való feltöltésére, akkor nem biztos, hogy a rendezvényedről Oscar-díjas aftermoviet fog forgatni drónfelvételekkel megspékelve.
- Mindig tisztázd előre, hogy a tartalomgyártási folyamataid során milyen minőségű munkát vársz és mettől meddig kell tartson a tartalomkészítő felelősségi köre.
A tartalom élete – kezelése, terjesztése, mérése
Emlékszel még a tartalommarketing meghatározására? „A tartalom tervezésének, létrehozásának, terjesztésének, megosztásának …. folyamata.
A kész tartalom kezelése
Ha már megvan a stratégia, a terv, elkészült maga a content, gondolni kell arra, hogy ki fogja kezelni? Fontos, hogy ne hagyd magára a kitett tartalmat. Ha interakciót vált ki, legyél jelen, válaszolj és reagálj a visszajelzésekre, hiszen ez a fajta közvetlen kapcsolat a célközönséggel ad értelmet az egész tartalomgyártásnak.
A tartalmat terjeszteni is kell, hogy biztosan eljusson a célközönségünkhöz. Ezt lehet hírlevél formájában, fizetett hirdetések vagy influencerek segítségével, keresőoptimalizálással, stb. Ha kitettél egy jó blogcikket, oszd meg poszt formájában a közösségi médián, vagy tájékoztasd róla hírlevélben a feliratkozókat. Ezeket Te magad is végezheted, vagy az általad megbízott tartalom vagy marketing manager.
Mindig kövesd nyomon a tartalom eredményességét! A következtetések levonását iktasd be a következő adag tartalom elkészítésébe.
Ne feledd! Egy jó tartalom később is elővehető, frissítéssel, ráncfelvarrással újra meg újra megosztható, más platformokra adaptálható. Így válhat hosszútávú befektetéssé.