Céges rendezvényfotózás – miért ilyen nehéz falat?

BLOG -rendezveny_fotozas

A rendezvényfotózás nem mindenkinek való

A rendezvényfotózás műfaja elég megosztó, még fotós berkekben is. Vagy nagyon szeretjük, vagy inkább menekülünk fotósként az ilyen jellegű megbízások elől.

Én is inkább ez utóbbi táborba tartoztam, aminek köszönhetően sok munkától és ezáltal bevételtől estem el. 

Leggyakrabban ezek jutottak eszembe: Túl stresszes. Mi van ha lemaradok a pillanatról? Mi van, ha pont egy jó pillanat megörökítésekor bemozdul, életlen lesz a kép? Otthon veszem észre, hogy nincs jó helyen a fókusz… Nem olvassa a memóriakártyát a gépem… Elém állnak a legfontosabb pillanatban. Rossz perspektívát választottam. Zavarom közben a vendégeket. Nem néz rám az illető, valaki nagyon hülye fejet vág a háttérben, stb.

Aztán elkezdtem bevállalni egyre több felkérést és rájöttem, hogy nem nehezebb munka, csak más szemlélettel kell hozzáállni, mint egy szervezett, koncepcionális fotózáshoz.

Ebben a cikkben szeretném bemutatni, hogy:

mi miatt nehéz terep az eseményfotózás,

– milyen technikai, mentális felkészültséget igényel annak aki végzi,

– tippeket adok arra az esetre, ha Te szeretnéd a céges rendezvényfotókat elkészíteni,

– és arra is, hogyan briefeld a vállalkozót, ha inkább kiszerveznéd a munkát.

Miért nehéz rendezvényt fotózni?

Te is ódzkodsz a rendezvényfotózástól, pedig amúgy imádsz fotózni? Nézzük is mitől lehet ez!

Nincs idő, se kontroll.

Nincs idő állítgatni a gépet, hosszasan komponálni a képet, vagy instruálni a résztvevőket. Pörögni kell és gyorsan reagálni a történésekre. Igazi karidó (és idegzet) edzés zajlik közben.

Koncepcionális fotókat készíteni sokkal kreatívabb feladat, mint eseményeken várni és elkapni a megfelelő pillanatot. Egy beállított és leszervezett fotózásra szinte 100%-ig fel lehet készülni és van idő mindenre, nem úgy mint rendezvényeken.

Teljesen más szemléletbeli megközelítést igényel. Az “itt és most” elv alapján a rendezvény helyszínén és a megfelelő pillanatokban kell odatenned magad. Egy koncepcionális fotózás kevésbé intenzív, a kreatív energiák szétoszlanak időben az előkészítéstől a fotózáson át az utómunkáig. Ez utóbbinál minden részfolyamatot tudsz alakítani.

Rendezvényfotózás esetén kevesebb ráhatásod van a dolgokra. Alkalmazkodnod kell a helyszín adottságaihoz, az ott lévő fényviszonyokhoz, a résztvevők habitusához, az események folyamához, a tömeghez, a nyűzsgéshez, a sok ismeretlen archoz és sokszor más fotósokhoz is.

El kell fogadnod, hogy nem feltétlenül úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt Te szeretnéd.

Jókor, jó helyen kell lenned. Mindig.

Szinte lehetetlen, de mindig igyekezned kell, hogy jó helyen legyél. Állandóan érdemes mozgásban lenned, hogy ne maradj le semmiről és senkiről. Ez különösen fontos, ha vannak kiemelt személyek, akikre koncentrálnod kell (pl. vezérigazgató egy díjátadó eseményen).

Mindenképp jóval korábban érdemes érkezned és fel kell térképezned a helyszínt, meg kell találnod a megfelelő beállításokat, hogy ezzel ne menjen már el idő, amikor megérkeznek a vendégek és elkezdődik a rendezvény.

A cateringről, a dekorációról és magáról a rendezvény helyszínről is ilyenkor lehet szép, letisztult fotókat csinálni.

Nincs még egyszer.

Ha lemaradtál, nincs az, hogy “még egyszer vegyük újra”. Egy oklevél átvételekor ha lemaradsz a kézfogásról nem állíthatod le a rendezvényt, nem mehetsz oda, hogy újra adják át. 

Ezért nagyon fontos, hogy tájékozódj előre a szervezőktől, hogy hol, ki és mit fog csinálni pontosan, mi lesz az esemény menete. Így előre fel tudsz készülni, meg tudod keresni a legmegfelelőbb perspektívát és beállításokat a fontosabb pillanatokhoz.

Tippek a rendezvényfotózás sikeres kivitelezéséhez

Mindegy, hogy fotósként, tartalomkészítőként egy rendezvényfotózás előtt állsz, vagy belső kommunikációs munkatársként kaptad feladatodul, hogy csinálj képeket a soron következő céges eseményről. Ha ezeket a tippeket betartod, biztos, hogy ügyesen, magabiztosan megbirkózol a feladattal.

1. Pofátlan és mégis észrevétlen legyél!

Úgy kell fotóznod, mintha ott sem lennél. Egyrészt mert zavarod a rendezvény menetét, másrészt mert a résztvevőket kibillented a természetességükből és kevésbé lesznek spontán képeid, elkapott pillanataid. Éppen ezért ha lehet, legyen néma üzemmódban a géped, és vakut csak akkor használj, ha nincs más megoldás. 

Ugyanakkor kell legyen vér a pucádban, mert az a feladatod, hogy nap végén jó képeid legyenek amik visszaadják a rendezvény hangulatát és megörökítik a legfontosabb pillanatokat. Emiatt sokszor olyan helyekre kell helyezkedj, ahol esetleg zavarsz másokat az előadás/műsor nézése közben. 

Legyél határozott, gyors és lásd meg a legjobb perspektívát az adott fotó elkészítéséhez. Merj pofátlanul odamenni és lefotózni a témát, még ha páran Téged és nem az előadást figyelik is.

Hidd el, hogy természetes dolog egy rendezvényen, ha a fotós a csillárról lóg, főleg, ha azt feltünés nélkül, diszkréten teszi.

2. Kommunikálj, instruálj bátran!

Egy-egy rendezvényen mindig akad olyan etap, amikor nem spontán képek készülnek, hanem a szereplőknek, vendégeknek lehet valahol fotózkodni. Ilyen lehet egy brandingelt fotófal, rollup. 

Amikor egyéni portrékat, vagy kisebb, nagyobb csoportképeket csinálsz egy erre a célra alkalmas helyen, akkor kommunikálj bátran, főleg, ha rajtad kívül más fotósok is vannak ott.

Ügyelj arra, hogy rád nézzenek, feléd figyeljenek, ne a másik fotósra, vagy kollégára aki szintén fotóz. Mindenkinek nyitva legyen a szeme, mindenki látszódjon a képeken, a lehető legelőnyösebb oldaláról. 

Ha tudod, hogy lesznek irányított csoportképek, akkor készülhetsz inspirációs fotókkal a pózokkal kapcsolatban. Ez csak neked legyen meg a fejedben, hogy hogyan érdemes egymás mellé állítani az embereket.

Ha nincs fotófal, se semmilyen installáció, akkor próbálj találni egy szép/érdekes, homogén, hátteret, bevilágított helyszínt, ami előtt elkészítheted a képeket. 

3. Felejtsd el a tökéletességet!

Mivel rendezvényen vagy és nem egy steril, nyugodt fotóstúdióban, így valószínű nem lesz tökéletes a kompozíció. Mindig lesz egy oda nem illő dolog a képen, vagy kicsit dőlni fog a kép, vagy nem lesz tökéletes a beállított expozíciós érték.

Semmi gond, engedd el!

A lényeg, hogy meglegyen a pillanat és éles legyen a kép. Minden mást utólag is tudsz korrigálni (képkivágás, színek, expo).

rendezveny

4. A témára és ne az eszközre koncentrálj!

Ha nem tudsz fotózni, azt ne rendezvényen gyakorold be. Persze a mobillal nem kell nagyon szórakozni, de ha komolyabb felszereléssel csinálod, akkor az eseményen nem érsz rá a gépet állítgatni. Pontosan tudnod kell, hogy milyen értékekkel, optikákkal dolgozz

Reagálnod kell a hirtelen felbukkanó technikai kihívásokra. Pl. tudnod kell, hogy mitől csíkozódik a LED fal a fotókon, azt hogyan tudod korrigálni. 

Éppen ezért ismerd jól az eszközeidet, hogy a helyszínen már a témákra tudj koncentrálni.

5. Készülj fel amennyire csak tudsz!

Ideális esetben van egy előzetes helyszínbejárás, ahol tudsz tesztképeket csinálni a rendezvény helyszínéről. Ilyenkor előre fel tudsz készülni, hogy milyen felszerelésre lesz szükséged.

Sajnos azonban sokszor előfordul, hogy a helyszíni adottságokkal a fotózáskor szembesül az ember, ezért érdemes jó fényerejű és széles látószög tartományt átfogó optikákkal felszerelkezni. 

Legyen egy széleslátószögű optikád, amivel kis helyen is tudsz csoportképeket fotózni úgy, hogy mindenki beleférjen a képkivágásba. Legyen egy olyan tele optikád is, amivel kiemeléseket tudsz csinálni, vagyis távolról fotózva is rá tudsz közelíteni egy-egy résztvevőre vagy a színpadra

Ha a géped lehetővé teszi, egyszerre két memóriakártyára dolgozz. Így el tudod kerülni, hogy hazaérve a memóriakártyád hibája miatt vesszen kárba az egész nai munkád. 

Minden legyen feltöltve, megtisztítva és mindenből legyen több (aksik, memóriakártyák). 

Jó, ha van vállpántod, amivel magadra tudod akasztani a felszerelésed. A nagy pörgésben ugyanis könnyen elhagyhatsz egy-egy értékes eszközt.

MVÜK_Énidő_délután

6. Egy kis extra technikai tipp

A géped sorozatra legyen állítva, de legalábbis ne sajnáld az expozíciót. Inkább készüljön 20x annyi kép, mint kevesebb. 

Sorozatból nem kell feltétlen a leggyorsabbat választanod, mert maga a képek memóriakártyára való kiírása is értékes időt vehet el a következő expozíciótól.

7. Illem, etikett, protokoll.

Mindig öltözz fel az alkalomhoz illően. Nem számít, hogy külsősként vagy jelen és nem a cég alkalmazottjaként, az eseményt meg kell tisztelni. Természetesen az ésszerűség határain belül, amiben még el is tudod végezni a munkádat. A sportosan elegáns nem lehet mellélövés.

Jó ha tisztában vagy vele, hova készülnek a képek, hol kerülnek felhasználásra. 

Ha sajtóanyag készül belőlük, akkor törekedj a protokolláris megközelítésre, tehát poharas, nagyon vigyorgó, eszegetős, vakaródzós, ásítozós képeket nem tudsz majd felhasználni. Nyilván mindig lesz aki picit belelóg, vagy elrontja ilyen szempontból a képet, de ezeket a pillanatokat mellőzd. 

Kevésbé protokolláris céges rendezvény esetében sem illik pl. evés közben fotózni az embereket, de az esemény apropójától és a feladatmeghatározástól függően meg lehet örökíteni elkapott, vidám vagy vicces pillanatokat.

Ev_legnagyobb_adozo_vallalatai

8. A leggyakoribb rendezvényfotós témák

Az, hogy milyen témákat fotózol be, függ attól, hogy milyen jellegű a rendezvény, mi a feladat, milyenek a lehetőségeid, de íme egy általános lista:

  • Az esemény helyszíne – hangulatfotók
  • Catering, dekoráció – hangulatfotók
  • Megérkezés, regisztráció
  • Beszélgetések
  • Előadások – közönség képek, előadókról fotók
  • Színpadi történések – fellépők, díjátadás
  • Egyéni/csoportos fotózások installációknál, fotófalnál
  • Elkapott, felszabadult pillanatok, ha van esti buli
  • Kötelező elemek – szponzori megjelenések, kirakott reklám anyagok
Rendezveny_uzletmegnyito

Megbízóként hogy briefeld a fotóst?

Megbízóként akár saját munkatársat, akár külsős fotóst, akár ügynökséget bízol meg a céges rendezvényed megörökítésével, ezeket az infókat add át mindenképp:

  • Rendezvény neve, apropója
  • Rendezvény résztvevői
  • Rendezvény címe, időpontja
  • Preferált érkezés és távozás időpontja – a fotós mikorra érkezzen és meddig maradjon mindenképp
  • Helyszíni kontakt elérhetőségekkel – akit hívni lehet, ha bármi adódna
  • Pontos agenda – mikor mi fog történni
  • Dress code
  • Kiemelt személyek, akikről mindenképp kell fotó – pl. vezérigazgató, meghívott vendég, fellépők, díjazottak, stb.
  • Kiemelt események, történések, amikről mindenképp kell fotó – pl. díjátadás
  • Kötelező elemek, amikről mindenképp kell fotó (oklevél/díj, csoportkép, reklámanyagok, helyszín, catering)
  • Kész képek darabszáma
  • Kész képek átadási határideje, módja. Ha napközbeni eseményről van szó amiből sajtóanyag készül, akkor jelezni kell, hogy helyszíni leadás lesz.
  • Utómunkára vonatkozó igények (céges színvilág, korábbi referencia kép, ha van)
  • Helyszínbejárás időpontja (ha van)
  • Egyéb hasznos infók: Parkolási lehetőség, bejutás módja, staff catering biztosított-e 
Rendezveny_fotozas_speaker

Összegzés

Láthattad, hogy rendezvényt fotózni miért is olyan speciális eset. Gyors, intenzív, pörgős, variálást mellőző konkrét műfaj, aminél az “itt és most” elv játssza a főszerepet

Magabiztos fellépést, rátermettséget ugyanakkor diszkrét jelenlétet és határozott technikai tudást igényel. A kreativitás kevésbé hangsúlyos a céges megbízások esetén, de fontos, hogy adott pillanatban meglásd a témát, a lehetőséget és azt le is tudd reagálni.

Ha kiszervezed a munkát, akkor igyekezz a lehető legkonkrétabb információkkal ellátni a szakmában jártas, jó referenciákkal rendelkező megbízottat, így biztosan sok használható képed lesz.

küldd el másoknak is, ha tetszett!

Picture of Tóth-Gergely Nikolett

Tóth-Gergely Nikolett

Marketingkommunikációs szemlélettel és szakmai tapasztalattal rendelkező vizuális tartalomkészítő, a Backstory alapítója.

Fő szakterületek: videókészítés, videóvágás, fotózás, kommunikáció.

OLVASS TOVÁBBI CIKKEKET!